به همت اتاق بازرگانی هرمزگان، برای نخستین بار در استان محقق شد 
تابناک هرمزگان_اولین همایش بین‌المللی نباتات گرمسیری و خرما به همت اتاق بازرگانی هرمزگان طی دو روز ( ۱۴ و ۱۵ اسفندماه) در بندرعباس برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳ 10 March 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// محققان و تولید کنندگان نهال‌های گرمسیری از کشورهای اسپانیا و استرالیا نیز با حضور در این همایش دانش و تجربه خود را به اشتراک گذاشتند. همچنین شرکتهای دانش بنیان و بازرگانان استانی شرکت کنندگانی از ۵ استان خرما خیز بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس حضور داشتند.بیش از ۳۰ مقاله و سخنرانی ارائه شد و شرکت کنندگان در ۶ برنامه تخصصی به بررسی قابلیت ها و پتانسیل ها، اشتراک دانش، تجارب و ارائه راهکارهایی برای رفع چالشها پرداختند. در حاشیه این همایش بیش از ۳۵ غرفه در حیاط اتاق بازرگانی هرمزگان جهت حمایت از تشکل ها و انجمن ها بصورت رایگان  اختیار کارآفرینان قرار گرفت. انجمن خرما، انجمن کشاورزی، انجمن صنایع دستی و گردشگری، انجمن مشاغل خانگی، انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی، کانون زنان بازرگان و... از جمله شرکت کنندگان در این غرفه ها بودند. 

سرمایه گذاری در صنعت خرما بهترین درامد زایی در کشور

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران در این همایش گفت: سرمایه گذاری در صنعت خرمای هرمزگان بهترین درآمد زایی در کشور محسوب می شود. سید جواد زمانی  در آیین افتتاحیه اولین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی هرمزگان با بیان اینکه این سرزمین و منطقه زرخیز هرمزگان با توجه به نعمت های خدادادی و پتانسیل های فراوان نباید افراد فقیر و مستضعف داشته باشد افزود: صنعت خرما درجنوب به خصوص در بندرعباس برای سرمایه و درآمد یک کشور کافی  است. وی افزایش صادرات را در گرو معرفی و بسته بندی محصولات دانست و افزود: استان هرمزگان در تولیدات، شناساندن محصول ، کشاورزی مدرن و از همه مهم تر بسته بندی محصولات رشد چشمگیری داشته است. زمانی با تاکید بر اینکه عمده مشکل تولید و صادرات در توسعه نیافتگی کشور است گفت: یکی از دلایل توسعه نیافتگی اقتصاد بی  توجهی به بخش خصوصی است،بخش خصوصی باید تصدی گر جامعه فعال باشد ،تا زمانی که دولت رقیب بخش خصوصی است، این  بخش ضرر می کند و این امر  واضح و مشخص است. وی با قدردانی از تلاش های رییس اتاق بازرگانی ، نمایندگان و هیات رییسه درتغییرات این اتاق از لحاظ سخت افزاری  و نرم افزاری گفت: فعالان اتاق بازرگانی هرمزگان با مدیریت محمد رضا صفا  موجب ارتقا این اتاق در بین اتاق های ایران به رتبه زیر 10 شدند که این نشانه همدلی و وفاق و تمرکز بر ماموریت های محوله را دارد. معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران در خصوص اولین همایش نباتات گرمسیری و خرما گفت:این  منطقه  طلا خیز بندرعباس نیاز دارد که در همایش و نمایشگاه ها بیشتر حضور یابد و برگزاری این همایش در خود استان و در سطح کشور ادامه یابد. زمانی خاطرنشان ساخت: اتاق ایران  با تمام توان حمایت خودش را از این نوع همایش در خود استان و در سطح کشور که منجر به تولیدات و عرضه شود اعلام می کند و امیدواریم که این همایش  و توانمندی ها  در سطح کشور فراگیر شود. 

تدوین سند تحول کشاورزی و باغداری

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با قدردانی از اتاق بازرگانی هرمزگان بدلیل برگزاری این همایش بین المللی،  آن را اقدامی ارزشمند ذکر کرد که جای چنین همایش های در استان خالی بود.حجت الاسلام عبادی زاده برگزاری این همایش و نمایشگاه خرما و مشتقات خرما را فصل جدیدی در عرصه معرفی محصول خرماخواند و گفت:  اگر این نمایشگاه بصورت دائمی در استان داشته باشیم ، می توانیم خرما و مشتقات آنرا برای گردشگران معرفی کنیم تا برای سوغات استفاده کنند.وی اظهارامیدواری کرد که برگزاری این همایش ، دستاوردهای مناسبی را برای حوزه کشاورزی و باغداری است.نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: سند تحول کشاورزی و باغداری در هرمزگان تدوین شود. وی عنوان کرد:بایستی سند تحول کشاورزی و باغداری در استان حداقل برای ۲۰تا ۳۰ سال آینده توسط محققان و صاحبنظران تهیه شود. البته گویا در برخی استان ها این سند تهیه شده است که ضرورت دارد در هرمزگان نیز تدوین شود.

الزام بازنگری در الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی

محمدرضا صفا رییس اتاق بازرگانی استان هرمزگان در این همایش با بیان اینکه هرمزگان با دارا بودن بیش از 160 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و تولید سالانه حدود 3 میلیون تن  محصولات مختلف کشاورزی نقش مهمی در تامین نیاز کشور و تولیدات صادرات محور دارد گفت: مهم تر اینکه تنوع محصولات بخصوص انواع منحصر به فرد گرمسیری وخرما به عنوای یک محصول کلیدی در صنایع تبدیلی وامنیت غذایی می تواند نقش مهمی درافزایش درآمد باغداران و پایداری اقتصاد کشاورزی در منطقه داشته باشد. وی با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و مشکلات عرضه و تقاضا در بازار محصولات کشاورزی موضوع بازنگری در الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی را الزامی دانست و ادامه داد: در صورتی که به این موضوع مهم پرداخته نشود موجب آسیب های جدی به اقتصاد کشاورزی در کشور خواهد شد. وی یادآور شد: طراحی نقشه راه و توجه به قابلیت ها و ظرفیت های منطقه ای و اقلیمی می تواند افقی روشن تر را در دور نمای بخش کشاورزی پدیدار نماید.رییس اتاق بازرگانی استان هرمزگان در خصوص نخستین همایش نباتات گرمسیری و خرما گفتکه طراحی وهماهنگی آن طی یکسال گذشته انجام شده است.صفا افزود: با مشارکت عوامل اجرایی پژوهشی ، تجاری و محققین و متخصصین داخل و خارج از کشور ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات و یافته‌های علمی و فناوری‌های نوین کشاورزی جهت اجرای سیاستهای راهبردی و نیز  شبکه سازی بین حلقه های زنجیره تولید نسبت به معرفی پتانسیل ها و قابلیت های مهم در این زمینه اقدام شایسته ای صورت پذیرفت. وی ادامه داد: سعی شده است ضمن شناسایی و اولویت بندی مشکلات با کمک افراد موثر ملی و منطقه‌ای راهکار اجرایی معرفی و پیگیری شود.

 

راه اندازی اندیشکده نباتات گرمسیری خرما جنوب کشور

 دبیر همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما در اختتامیه این همایش با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا سال آینده اندیشکده نباتات گرمسیری خرما جنوب کشور راه اندازی کنیم گفت :در این اندیشکده از تحقیقات و تجربیات و دانش به روز کارشناسان داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد.مهدی ترابی ادامه داد: با انتقال یافته ها و تبادل انتقال گروه ها و همچنین تحلیل و بررسی ، چالش های پیش روی تولید و بازار تجارت بررسی و راهکارهایی ارائه خواهد شد .

وی با بیان قابلیتها و پتانسیلهای خوب استان در تولید نباتات گرمسیری و خرما افزود: سعی کردیم با برگزاری چنین همایشی ، تغییراتی در بحث الگوی کشت استان برای سودآوری و پایداری اقتصاد کشاورزی ایجاد کنیم.ترابی ادامه داد: با وجود برخورداری از جایگاه خوب محصول خرمای کشور در بازار جهانی باید به ارتقا کیفیت محصولات توجه بیشتری شود و در حوزه نباتات گرمسیری نیز علیرغم پتانسیلهای خوب استان‌های جنوبی در بازار جهانی حضور جدی نداریم که باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.به گفته وی ،در این همایش تلاش شد تغییر اقلیم به ویژه کمبود آب به عنوان یکی از تهدیدهای پیش رو را با کمک پژوهشگران و با ارائه راهکارهایی به فرصتی برای تولید نباتات گرمسیری و الگوی کشت متفاوت در استانهای جنوبی تبدیل شود .

انتهای پیام//

برچسب ها: اتاق بازرگانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار